RSS

The Professor (Boktolva 2013)

29 Jan

Nej, det här är inte ett inlägg om hur det var på skolan idag då de bokat ett rum med 20 platser för 35 elever och fick komma med extra stolar och sen satte vi oss allihop ute i korridoren istället för det blev så dålig luft och så hörde vi inte vad läraren sa, för det orkar jag inte berätta om.

Det här handlar om romanen av Charlotte Brontë, Jag håller ju hennes Jane Eyre väldigt högt, men The Professor skrevs faktiskt först, mn blev inte publicerad förrän långt senare.

Det är lätt att förstå varför. The Professor är skriven så som Charlotte Brontë trodde att de manliga läsarna, utav vilka få böcker fick uppmärksamhet, ville ha litteraturen. Vid denna tidpunkt skrev hon och hennes systrar Anne och Emily med manliga pseudonymer, eller rättare sagt namn som kunde tolkas som både manligt och kvinnligt, och som av allmänheten tolkades som manligt. The Professor är alltså full av realism och ganska tråkig för att vara ärlig.

Handlingen kan enkelt sammanfattas så här: Engelsmannen William Crimsworth, utan pengar eller vänner, far till Bryssel för att undervisa i engelska. Han blir lite kär en gång, och så mycket kär en annan gång, varpå han gifter sig, blir rik och allt slutar lyckligt. Ungefär så.

Hade det inte varit en engelsk artonhundratalsroman så tvivlar jag på att brytt mig om att läsa klart, men jag fastnar lätt i språket. I alla fall då det är på engelska. På många ställen i boken återges nämligen konversationer på franska, och översätts inte. Jag har läst franska. Men det betyder inte att jag hänger med hur lätt som helst.

Något annat som jag har stora problem med är nationalismen. Jag kan nästan gå så långt som att anklaga boken för rasism, men jag vill inte. Sant är att det kryllar av fördomar mot andra länder, som hur Crimsworth tycker att hans manliga elever har samma tröga och dumma ansiktsuttryck som resten av sina landsmän. Och jag försöker ursäkta Charlotte Brontë genom att försöka läsa in ironi eller så, men det går inte. Och jag försöker ursäkta henne genom att titta på andra verk, men jag har ju hittills bara läst Jane Eyre, och visst finns det inslag av samma attityder mot andra nationaliteter, även där, om så i mycket mildare drag.

Romanen är helt enkelt ganska meningslös, men får väl ses som en senare spännandes författares första försök. Jag borde kanske läsa något mer av Charlotte Brontë för att verkligen bestämma mig för om det är Brontë som är bra, eller Jane Eyre, men The Professor får tyvärr bara 3 av 10 poäng. Jag gillar det mesta, men jag gillar beskrivningen av hur Crimsworth blir förälskad och hur hans beslutsprocess påverkas av det.

Betyg: 3 / 10

Jag har nu läst 3 böcker av min Boktolva 2013, och har 9 kvar.

 
2 kommentarer

Publicerat av på januari 29, 2013 i Böcker

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “The Professor (Boktolva 2013)

  1. lillasyster!

    januari 30, 2013 at 07:55

    Var ni i den där runda saken?

     
    • Ias

      januari 30, 2013 at 10:09

      I ägget, nej. En helt vanlig sal. För en liten klass. Men vi är en mellanstor klass.

       

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

