RSS

Dagsarkiv: juni 19, 2010

Grattis

Grattis S på 23-års dagen

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juni 19, 2010 i Dag för dag

 

Selektivt döv

Igår var en av de jobbigaste jobbdagarna på väldigt länge. Jag spenderade fem minuter på en kunds betalning.

När man betalar med kort gör man så här:

  • Dra medlemskortet
  • Tryck pil ner och sedan på välj
  • Dra betalkort
  • Tryck välj för konto
  • Tryck kod. Avsluta med klar
  • Vänta på att kassören trycker fram belopp
  • Tryck klar för att godkänna belopp

Låter det verkligen så svårt? Ja om man är döv, som den här kunden var.

Det här var ingen total främling, han handlar av mig kanske två gånger i veckan, och aldrig någonsin har det aldrig varit så här mycket problem när han skulle betala. Norsk såklart, vilket jag måste nämna eftersom vi bor i gränsområden.

Det börjar med att han drar medmerakortet åt fel håll, och inte hör när jag ber honom vända kortet. Så han stoppar ner kortet i plånboken, och får plocka upp det igen när han efter många försök från min sida lyckas fatta att han ska dra det igen, åt andra hållet.

Den här gången funkar det, och han plockar raskt fram nästa kort, som är ett Ica-bankkort. Han är arg för att Ica kortet inte fungerade på Ica. Jag ber honom klicka pil ner och välj, och han drar sitt kort, utan att lyssna. När jag säger till honom att han måste trycka pil ner och välj drar han kortet en gång till, åt fel håll. Jag säger en gång till att han  måste trycka först, och han försöker dra kortet en tredje gång, och den här gången får jag sätta handen framför, för att han ska förstå att han gör fel.

Då letar han efter pilen. Ja. Letar. Sexton knappar och han tittar jättelänge utan att se dem. Jag pekar att knappen finns högst upp (det går inte att nå runt och klicka på den själv, så kunden måste göra det). Och han trycker på en knapp (verkar det som), och drar sedan sitt kort igen. Jag talar om för honom att han måste trycka på välj först och han säger ”Jag har ju gjort det!”. Jag säger nej, det har du inte, för då hade det gått att dra kortet nu. Han trycker återigen på en knapp, vilket inte får någon effekt. Jag säger att knappen som det står välj på sitter högst upp i mitten. Han upprepar ordet Välj, med frågande röst, och jag upprepar att den sitter högst upp i mitten. Han upprepar ordet Välj, med frågande röst, och jag upprepar att den sitter högst upp i mitten. Han upprepar ordet Välj, med frågande röst, och jag upprepar att den sitter högst upp i mitten. Ja. Så många gånger. Sen trycker han på välj, och kortmenyn hoppar in på betalning med medmera, vilket betyder att han inte tryckt på pil ner när jag bad honom om det.

Så han får trycka på avbryt och får sedan dra kort igen. Efter att ha slagit koden, fungerar inte kortet. Då är han återigen arg på Ica-banken. (Jag jobbar på Coop, jag kanske inte skrev det). Så han försöker igen, och det fungerar inte. Sen byter han kort, slår fel kod två gånger, och jag tar det på signaturköp för att äntligen få stänga den kassan som borde varit tom för fem minuter sedan.

Han avslutar med att återigen prata skit om Ica-banken, och jag hade gett honom information om Coop Medmera Visa om jag inte velat springa därifrån. Men när jag går förbi honom och han står och packar sina varor, så frågar han vart jag kommer ifrån. Han tycker inte jag har dialekt för att komma från Årjäng, och jag säger att jag visst är härifrån (trots att det inte är helt sant).

Så bra hörde han. Ord som ”tryck på välj” gick inte ens in ena vägen och ut den andra, men dialektala nyanser gick bra. Och sen var det fem timmar kvar på mitt pass.

 
1 kommentar

Publicerat av på juni 19, 2010 i Dag för dag