RSS

En djävulsk romans

22 Jun

50. En djävulsk romans

Tonårsfilm? Mycket möjligt, men den är bra ändå, och får därför inleda min förnäma samling av favoriter.

Det fanns en bok som hette Les Liaisons Dangereuses som kom ut i slutet av 1700-talet. Den gjordes om till pjäs, och filmades några gånger, bland annat med Glenn Close och John Malkovich. En djävulsk romans är en re-make av denna bok/pjäs/film, omgjord till modern tid med moderna problem.

Sarah Michelle Gellar och Ryan Phillippe spelar styvsyskonen Sebastian och Kathryn som slår vad om att han inte kan förföra deras nya rektors dotter, Anette (Reese Witherspoon), som är ”känd” för att vilja vänta med att sex innan äktenskapet. Om Sebastian lyckas får han ligga med Kathryn, som är nästan den enda han hittills inte kunnat få. Dessutom har vi Selma Blair i en väldigt bra insats som en av birollerna.

Denna film har nästan allt, romantik, sex, same-sex-sex, komik och ett tragiskt slut. Musiken är underbar, The Verve, Mercy Playground, och Placebo.

Men den största anledning till att det här är en av mina favoriter nu, är att det var en av mina första. Jag har goda associationer till den här filmen, bra minnen, och njuter av att se den. Hade jag sett den här filmen nu, istället för när jag var tretton, hade jag kanske tänkt annorlunda, men nu har den en välförtjänt plats som nr 50.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juni 22, 2010 i Film

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
