RSS

Bildhuggarens dotter

22 Dec

Det finns böcker, och filmer också för den delen, där man vid första anblicken känner att ”det här kommer jag tycka om”. Första scenen, första sidan, eller första ackordet om det är en sång, där man riktigt fastnar.

Tove Janssons självbiografiska ”Bildhuggarens Dotter” är en sådan bok. Jag älskade den direkt. Och jag hatar ju annars självbiografier, eller biografier överhuvudtaget, men den här var annorlunda.

Inget tråkigt tjafs med folk som metaskriver sina liv, och försöker hitta någon sorts mening i det. Som bara tar med de delar av sina liv som de tror har påverkat dem mest, och ignorerar det andra. Men inte Tove Jansson. Hon beskriver inte särskilt mycket om sitt liv, hon berättar inte detaljer som att ”jag hade två bröder bla bla bla”. Det är helt enkelt minnen och händelser från hennes barndom som får uppta hela boken. Hon skriver som hon minns det, utan att ursäkt sin stora fantasi. Det är ett barns tankar helt enkelt.

Och det är inte tråkigt. Hennes föräldrar vara båda konstnärer, så Tove ser världen på ett annat sätt. Hon ser en fin utsikt och påpekar att det ser ut som en illustration där man för en gångs skull tryckt gråskalan rätt. De åker på semester och ser ett isberg, och Tove tänker att så länge ingen säger något om isberget så är det hennes. Hon förtrycker hemhjälpen ibland.

Jag älskade nästan alla kapitel i denna 147 sidor långa bok. Särskilt somrarna, eftersom ön de åker till påminner mig så mycket om Mumindalen att jag inte blev ett dugg förvånad när jag sedan läste att det var därifrån hon hämtat mycket av sin inspiration.

Absolut läsvärt!

Betyg 9/10, för den hade kunnat vara längre.

Nästa bok på min läslista: Hamlet, Ordfronts nyare översättning, följt av Hamlet, original

 
1 kommentar

Publicerat av på december 22, 2010 i Böcker

 

Etiketter: , ,

Ett svar till “Bildhuggarens dotter

  1. Emily

    december 27, 2010 at 11:11

    Du borde läsa allt med Bodil Malmsten (om du inte redan gjort det)! Får samma känsla av hennes böcker som det du beskriver ovan. Sjukt bra! Favoriten är Mitt första liv. Ett hett tips🙂

     

Kommentera

 
