RSS

Mörkrets Hjärta, Joseph Conrad

06 Jul

Läste nyss klart Mörkrets hjärta, av polacken Joseph Conrad. Det är lite spännande att han, som var polsk, skrev på engelska, och det är i mångt och mycket en engelsk roman.

 

Jag hade ganska svårt för den. Medan jag läste fick jag nästan känslan av att mycket gick mig över huvudet, vilket är för mig en svår känsla att tampas med eftersom jag anser mig vara ganska smart och älskar att analysera böcker och film.

Efter min förmåga har jag kommit fram till detta: Kurtz är en stor man egentligen, en vältalig man med stora planer som lämnar ett starkt intryck på alla han möter. Men när han spenderat lite tid i Afrika möter han sitt mörka inre och blir en tyrannisk man som härskar med vapen i hand för att få fram mer elfenben än bolagets alla andra elfenbensjägare tillsammans. Historien berättas av Marlow, som är kapten på en ångare som ska ta sig till Kurtz station långt uppför en flod som antagligen är Kongo, men som aldrig nämns vid namn. Jag är ganska säker på det faktum att de beskrivningar Marlow får av Kurtz blir värre och värre ju närmare honom han kommer, på något vis symboliserar att Kurts blev en värre människa. Boken slutar med att Kurtz dör, och Marlow träffar Kurtz fästmö, och ljuger för henne, eftersom hon tror att den man som dog var samma man som lämnade henne för att tjäna en förmögenhet i Afrika.

 

Jag är ganska säker på att jag inte är helt ute och cyklar.

Någon som har läst den, och vill säga emot?

 

Nästa: Se Apocalypse Now, som sedan länge stått i min hylla, eftersom den tydligen är baserad på den här boken, men förlagd till Vietnam.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juli 6, 2011 i Böcker

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
