RSS

Oidipuskomplex är ett oerhört idiotiskt ord

25 Jul

Oidipuskomplex är ett oerhört idiotiskt ord, för att alla som hör det börjar tro att dramat om Oidipus gick ut på att onde Oidipus gick och trånade efter sin morsa, och dödade sin pappa för att få gifta sig med henne, men så var det ju inte alls, utan Oidipus slog ihjäl en okänd man, och gifte sig med en lite äldre änka efter den nyss bortkomne kungen, och dessa visar sig senare vara hans föräldrar, vilket han inte visste, eftersom han växte upp hos andra.

Det sagt, ska jag dra en parallell med Harry Potter som jag låg och tänkte på när jag läste Kung Oidipus häromkvällen. Dumbledore talar om för Harry i sjätte boken (om det inte var i slutet på femte, men jag tror det var den sjätte), att profetior bara spelar roll om någon tror på dem, och agerar efter dem.

Kung Laios, i Thebe, hör en profetia att hans nyfödda son ska döda honom och gifta sig med hans fru Iokaste, och arrangerar därför att hans son ska dödas. Han agerar alltså, och om han inte gjort det hade Oidipus (antagligen) aldrig fått romantiska känslor för sin mamma, utan precis som alla andra prinsar tänkt Åh vad mamma är snäll hela sitt liv, och vilken god far jag har, honom vill jag aldrig göra något illa.

Men istället blir Oidipus överlämnat till någon som ska döda honom, men som lämnar över honom till någon annan, osv, tills han hamnar hos kungen och drottningen av Korinth istället. Han växer upp och tänker Åh vad mamma är snäll , och vilken god far jag har, honom vill jag aldrig göra något illa, om sina fosterföräldrar istället, vilket får honom att gripas av fasa när han för en profetia att han ska döda sin kära far och ligga med sin mor. Så Oidipus, av rädsla för att göra sina föräldrar illa, lämnar Korinth, och slår ihjäl en för honom okänd man på vägen till Thebe, där han blir kung eftersom han gifter sig med drottningen, och därmed uppfyller profetiorna. Ironi, tror jag, vilket gör hela dramat till ganska bra läsning.

Nästa bok att anfalla är Don Quijote, så se upp för  väderkvarnar.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juli 25, 2011 i Litteraturvetenskap

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
