RSS

Nej, Algulin och Olsson, det är inte så man gör.

04 Sep

Man börjar inte med att berätta om Chansons de geste och sen säga att nästa stora genre var Romans Bretons, för att sedan påstå att Romans Bretons inte var den första episka genren, utan att det fanns en som bestod av en övergång mellan Chansons de geste och Romans Bretons.

Man säger att efter Chansons de geste utvecklades en ny genre, för att sedan bli den större mer berömda genren Romans Bretons. På detta vis går det att följa med, och det går dessutom att ta anteckningar på ett vettigt sätt.

För övrigt…

Jag kommer ihåg när Antiken var EN period, och inte tjugo.

Jag dör snart om jag måste läsa mer i den här boken.

 
1 kommentar

Publicerat av på september 4, 2011 i Litteraturvetenskap

 

Etiketter:

Ett svar till “Nej, Algulin och Olsson, det är inte så man gör.

  1. Nattugglan

    september 6, 2011 at 09:11

    Fick mig ett gott skratt när jag läste detta, jag kände verkligen igen mig. Har läst mycket facklitteratur/kurslitteratur där det inte finns någon logisk förklaring till den ordning författarna valt att skriva saker i. Man tycker ju att det borde vara självklart att skriva saker och ting i kronologisk ordning, om det finns en sådan. Dock gäller inte detta skönlitteratur, då det tvärtom kan vara mycket spännande att hoppa fram och tillbaka i tiden.

     

Kommentera

 
