RSS

Kursstart

31 Aug

Hösten är här, officiellt, eftersom skolan börjat. Nu är det dags för C-kurs i Litteraturvetenskap!

Första seminariet handlade om Jane Eyre, en av mina favoritböcker, och det var jättekul att diskutera. Förrutom vissa personer kanske… Jag är lite av den åsikten att om man ska ha riktigt starka åsikter och komma och säga att man hatade en bok, då kan man ha argument som faktiskt är underbyggda genom texten. En av mina kurskamrater… åh, jag hoppas hon bara var på det viset med den här boken.

Det finns en bok som heter Madwoman in the attic, en teoribok alltså, som bland andra tar upp Jane Eyre. Personen ifråga tyckte denna text var jätteofeministisk som delade in kvinnliga karaktärer i antingen goda små änglar eller demoniska häxor. Hon hade liksom helt missat att poängen med Madwoman i the attic är att kvinnliga författare tvingades göra på detta sätt, dela upp ett trovärdigt kvinnoporträtt i två, något polära. LÄS TEXTEN innan man argumenterar att det är dum. Och det var inte det enda denna person sa och gjorde som irriterade mig ganska mycket. Men det blir väl bättre nästa gång kanske,

Men nu är i alla fall kursen igång.

Vi pratade lite om uppsatsen också. Jag och E, som båda tänkte skriva våra uppsatser kopplat till ekokritik, och vår kursansvarige håller på och forskar i det en del, så hon lovade att se om hon kanske kunde handleda oss, vilket jag hoppas, för jag vill verkligen inte behöva skriva min uppsats i avantgarde-lyrik bara för att jag fick professorn som handledare.

Det lutar mot Ekokritik/Gotik. Det ska bli jättekul! Vilket ju är lite förutsättningen för underbildning som inte är obligatorisk.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på augusti 31, 2012 i Böcker, Litteraturvetenskap

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
