RSS

Boktolva 2013

19 Dec

Jag utmanar härmed samtliga att testa en läsutmaning för nästa år.

Välj ut tolv böcker (för småläsaren kanske fem skulle passa). Det måste vara böcker man inte läst tidigare, och för en samlare som jag passar det bra med böcker som finns i bokhyllan, men som inte blivit lästa ännu. De ska läsas innan 31 dec 2013.

Min boktolva ser ut såhär (men utan innebördes ordning):

1. J.K. Rowling – The Casual Vacancy

2. Charlotte Brontë – The Professor

3. Susanna Clarke – Jonathan Strange & Mr Norell (som ska bli TV-serie, det är därför den ska läsas nu)

4. Paul Hoffman – The Left Hand of God

5. R.L. Stevensson – The Strange Case of Dr Jekyll & Mr Hyde

6. Gogol – Dead Souls (varför har jag den på engelska? Den är ju inte engelsk?)

7. Anne Radcliffe – A Sicilian Romance

8. John Ajvide Lindqvist – Pappersväggar

9. J.R.R. Tolkien – Silmarillion

10. Bram Stoker – Dracula

11. Margaret Atwood – The Year of the Flood

12. Hal Duncan – Ink

Har jag nu riktigt riktigt riktigt tur, så dyker minst en av dem upp på mina litteraturlistor till vårens kurser.

 
4 kommentarer

Publicerat av på december 19, 2012 i Böcker

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar till “Boktolva 2013

Kommentera

 
