RSS

Rosenrasande

21 Dec

Bokstavligt talat, eftersom jag blir högröd i ansiktet när jag blir arg, ledsen, trött eller bara rent fylld av känslor.

Nu är jag rasande. Jag var det inte från början, men ju mer jag läser om den här debatten blir jag bara mer och mer arg.

Det handlar såklart om att Disney klippt bort två klipp ifrån Kalle Ankas Julspecial.

Och nej, jag är inte arg över att de klippts bort. Det är mycket som klippts bort genom åren, och jag tvivlar på att någon hade tänkt på det om  inte Disney först gått ut och sagt att de har gjort som de gjort. Jag är arg på reaktionerna, och på hur många idioter det finns i Sverige. Man får ju såklart ha vilken åsikt man vill, men man kan ta reda på lite om vad det är man blev så upprörd över, läsa på lite, tänka efter och inte bara kommer med en knee-jerkreaktion.

Jag håller med om att det ibland blir lite för känsligt, lite för mycket reaktioner, som glassen 88:n och Hitler exempelvis. Nogger. etc.

Men den där pickaninny-dockan har irriterat mig sen jag lärde mig att tänka själv. Den är JÄTTERASISTISK! Och den som inte vet vad pickaninny är för något – det är dags att ta reda på det här innan man uttalar sig och påstår att ”tydligen ska allting som är svart censureras”. Det handlar inte om att dockan är svart. Det handlar om att dockan framställs som ”det andra”, det konstiga, jämfört med den lilla blonda dockan som kommer innan den. Det är en rasistisk nidbild och inget annat, och själv är jag glad att slippa se den. Lägg den i en låda tillsammans med den snåla skotten, den stornästa juden, och alla de andra, och ställ lådan på vinden. Kom ihåg att de finns, så de inte återupprepas – men använd dem inte i underhållning.

Låt tomten ha olika dockor som ser olika ut – men låt dem vara med på samma villkor.

Så. Nu har jag lugnat ner mig lite. Nu kan jag fira jul.

 
2 kommentarer

Publicerat av på december 21, 2012 i Random thoughts

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Rosenrasande

  1. mrsforsberg

    december 21, 2012 at 11:54

    Håller med. Och som du säger, hade folk inte läst om detta innan julafton så skulle det knappast vara många som ens skulle tänka på att något är bortklippt. Obegripligt att så många kan gå i taket över att det ska klippas bort. Inte en chans att dessa idioter har haft det som sin absoluta högtid på året att se just detta… Så det handlar ju bara om att så fort det går vill de få hetsa upp sig och vråla om att ”antirasismen gått för långt!!!!!!!!!!!!!!!”.

     
    • Ias

      december 22, 2012 at 11:17

      precis. hur kan ANTI-rasism gå för långt egentligen? Det talar ju egentligen om att man nog inte vill få de fördomar man har under lupp…

       

Kommentera

 
