RSS

The Casual Vacancy, J.K. Rowling (Boktolva2013)

26 Dec

Jag har tjuvstartat, jag antar att det betyder att min deadline måste bli i mitten på december 2013, istället för den 31:e. Men men.

Jag har läst The Casual Vacancy, av J.K. Rowling, och hade väl övervägande positiva intryck av den.

Handlingen utspelar sig i en liten fiktiv by vid namn Pagford, och rör sig på en nivå om en politisk fråga. Till Pagford hör ett bostadsområde, som kallas för the Fields, där alla fattiga, kriminella och missbrukare bor. Det är också där metadonkliniken ligger. Byns råd är delat i två falanger, där en vill dra om gränsen så att the Fields, och därmed också ansvaret över det, istället hör till närmaste stad, Yarvil, medan de andra vill ha området kvar, i hopp om att kunna förbättra omständigheterna för människorna där.

Romanen börjar med att den främsta förespråkaren för att behålla the Fields, Barry Fairbrother, plötsligt avlider, och skapar en tom plats i rådet, alltså a casual vacancy. Titeln anspelar, tror jag, också på tomheten Barry efterlämnar sig, bland familj, vänner och samhället. Jag reagerar på namnet. Barry är, trots att han dör alldeles i början, en av de viktigaste karaktärerna i romanen. Han heter Barry. Jag vet att J.K. Rowling varken är dum, döv, eller blind. Hon vet nog vilket namn Barry rimmar på. Barry är den enda karaktär som omnämns i bokens beskrivning, och på baksidestexten. Just sayin’…

Mycket av resten av romanen handlar om det val som ska stå till att utse nästa rådsmedlem, och de konflikter som detta leder till. För det är fullt med konflikter i denna bok. Mellan kvinnor och deras män, föräldrar och deras barn, tonåringar emellan, rika och fattiga, och persongalleriet är enormt, men tyvärr ganska stereotypiskt.

Sen är det där med språket. Det är lite lite lite pretentiöst. Som om Rowling satt sig ner, funderat på hur man skriver för vuxna, gjort en lista, och sen checkat av dem, en efter en. Hon använder parenteser. Flera sidor kan rymmas inom parenteserna innan texten överår till vad den handlade om, och trots att jag inte gillade detta först, blev jag lite småförtjust i dem efter ett tag.

Så trots att jag hade ett par invändningar mot den, gillade jag romanen. Grinade mot slutet då boken avslöjar sitt syfte, och sin poäng. De flesta recensenter har påpekat att det minsann inte är en Harry Potter-bok, och det får man väl hålla med om, men jag försökte att inte ha den förväntningen, utan snarare tvärtom. Det är väl inte ett krav på den stackars kvinnan att hon ska skapa världsomvälvande bestsellers varje gång hon sätter sig ner och skriver. The Casual Vacancy har inte blivit en av mina favoriter, men den är mer än bara medioker, och jag skulle nog tipsa om den till i alla fall några jag vet om.

Betyg: 7 av 10

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på december 26, 2012 i Böcker

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
