RSS

Min magiska bokhylla.

08 Jan

När jag var liten hade vi en magisk boksamling. Man kunde hitta precis vad som helst, eftersom mina många äldre syskon varit medlemmar i diverse bokklubbar sen – ja, enligt mig alltid.

Jag minns den gången jag av en slump råkade hitta en Narnia-bok, som jag dittills aldrig förut hört talas om, på bibblan, läste den, och sen samma dag råkade gå förbi en av bokhyllorna som stod i hallen på övervåningen av huset vi bodde i då, på väg till toaletten. Och vips, helt plötsligt, stod det flera i den serien där. Kanske de stått där förut, men för min sju eller åttaåriga fantasi, materialiserades de där i den bokhyllan bara för att jag just hade läst en.

 

Min bokhylla nu, alltså mina egna hyllor nu när jag flyttat hemifrån sedan flera år tillbaka och alla böcker i lägenheten är min, så kan jg också få den känslan ibland. Jag satt nyss och jobbade på min uppsats, och kom på att jag inte någonstans i min text tagit upp Prometheus-myten, vilken kanske vore bra eftersom min primärlitteratur är Frankenstein, vars undertitel ju är The Modern Prometheus.

Men jag behövde inte gå till bibblan eller ta till wikipedia.

För i min bokhylla hittade jag Stora Mytologiska Uppslagsboken (jag ska ju bara nämna det ganska kort och i förbifarten), samt De grekiska tragedierna, där Aiskylos har skrivit ”Den fjättrade Prometheus”.

 

Magi… nästan.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på januari 8, 2013 i Böcker

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
