RSS

Det är nästan så att man vill sjunka ner i depression

09 Jan

Åh nej åh nej åh nej åh nej.

Av alla personer jag hade kunnat få opponera på, så fick jag den som tyckte att Platons Idélära i Mobergs Utvandrarna lät som en rolig idé för en uppsats. Så nu måste jag ju läsa den. Jag vill inte läsa den. Vill inte vill inte vill inte vill inte!

Och så har jag hittills mottagit två av de andras uppsatser – ingen av dem har hållit sidgränserna, dvs 20-30 sidor. Det gör mig liiiiite irriterad. Min uppsats hade varit så enormt mycket bättre om jag hade använt mig av fem sidor till, men jag följde ju liksom den gräns som var satt. Ska man inte få sämre betyg om man inte kan prestera en text inom ramen som ges. Delar av uppgiften är ju liksom att man ska begränsa sig?

Åh mitt humör sjönk långt ner i botten…

 
4 kommentarer

Publicerat av på januari 9, 2013 i Litteraturvetenskap

 

Etiketter: , ,

4 svar till “Det är nästan så att man vill sjunka ner i depression

  1. Hanna Andersson

    januari 9, 2013 at 10:02

    Mobergs Utvandrarna är en verkligt bra roman! Tyckte jag på gymnasiet i alla fall. Realistisk, episk skildring av Sverige. En av de största skillnaderna mot nu som jag lade märke till, var hur hänvisad man var till sin nära omgivning och hur grundad man var i släktens historia och i naturen. Tänk dig att du ärver dina föräldrars hus, där du förväntas bo hela livet och där dina släktingar långt bak i tiden har fötts och dött. Och tänk dig att du föresätter dig att bygga upp en ny sådan tillvaro i ett nytt land där du bara känner några få människor som delar din kultur, ditt språk och dina minnen.

     
  2. Ias

    januari 9, 2013 at 10:29

    Det är väl den stora fördelen med Litteraturvetenskap – att man ibland tvingas till att läsa böcker man tror är tråkiga, för att sedan upptäcka att de var jättebra.

     
  3. mrsforsberg

    januari 15, 2013 at 01:40

    Grattis till att uppsatsen är färdigskriven nu!🙂

    Förstår din irritation inför opponeringen. Jag håller med dig i att man ska hålla sig inom uppsatta ramar (oavsett om det gäller deadline, sidomfång/tecken/ord och så vidare) – och gör man det INTE ska man inte kunna få högsta betyg. För som du skriver så ska man kunna prestera texten inom det utrymme man har fått, det är ju en svårighet/uppgift i sig.

    Tyvärr tror jag det är väldigt olika hur lärarna ser på det där… En del delar vår uppfattning – och betygsätter därefter – medan andra nog inte alls är så olika. Problemet är nog att många lärare är väldigt vaga i vad som gäller. SKA det vara 20-30 sidor, alltså att det ingår i uppgiften, eller ska det vara CIRKA 20-30 sidor och att det bara är menat som en slags indikation på hur stort det ska vara…?

     
    • Ias

      januari 15, 2013 at 01:56

      För att vara helt exakt skulle uppsatsen vara 25 sidor, men att det var okej att över- eller underskrida med 20%, alltså 5 sidor. Så det såg jag som ganska exakta riktlinjer. Det är väl en sak om man inte till de 25 sidorna räknar framsida och litteraturlista (men det gjorde jag), så uppsatsen blev 32 sidor. Men en av de jag läste var 37…

       

Kommentera

 
