RSS

Utvandrarna, av Vilhelm Moberg

12 Jan

Jag har läst klart nu. Att en bok är enkel att ta sig igenom är ju ingalunda ett tecken på att den är bra, jag vet ju hur snabbt det gick att läsa Twilightböckerna, som ju som bekant är ganska skit, bara för att nämna ett exempel. Så Mobergs bok är inte bra bara för att den inte är trögläst. Ett annat tecken som kan visa en bra bok, är att den är svår att lägga ifrån sig. Men Utvandrarna gick utmärkt att smälla ihop och lämna därhän i några timmar. Den gick å andra sidan att läsa i länge utan att konstant kasta ett öga på klockan för att se hur länge jag läst (en ovana jag har).

Men jag antar att jag efter år av läsande hittad en metod för att identifiera den där magkänslan av att något var bra eller ej.

Som läsare tycker jag en bok är bra om den

  • gör att jag fantiserar ihop alternativa konversationer, händelseförlopp, och slut. 
  • får mig att omedelbart vilja läsa eventuella uppföljare 
  • väcker längtan till en adaption som är så exakt boken som möjligt. Ju mer petnoga jag är, desto mer tyckte jag om boken. Jag vägrar se på Harry Potter-filmerna. Jag gillar BBCs Pride and Prejudice med Colin Firth, för den är noga. Jag gillar Pride and Prejudice väldigt mycket, men jag älskar Harry Potter

Så okej, två av tre, läsaren i mig gillar den.

Som litteraturvetare (och jag ger mig själv den titeln nu, då jag snart färdigställt en kandidatuppsats i ämnet) tycker jag en bok är bra om

  • Den ger mig minst tre idéer till analyser, som inte handlar om narratologi. Det behöver inte vara stora analyser. 
  • En av dessa idéer skulle kunna bli en uppsats på runt 30 sidor. 
  • Mitt inre pretto (och ja, jag har ett sånt) skulle mysa av bara tanken att presentera en sådan idé för en eventuell handledare 

Så litteraturvetaren i mig gillar den också.

Det är lite kul för mig som, som yngre, lyssnade på Kristina från Duvemåla, att känna igen fraser ur låtar i texten. Men det vore kul om jag kunde få göra en liiiiten liiiiten ekokritisk läsning av romanen…

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på januari 12, 2013 i Litteraturvetenskap

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
