RSS

*facepalm*

13 Jan

Jag sitter och läser ännu en av mina studiekamraters uppsatser. Inte för att vara sån, men jag blir mer och säker på min egen uppsats ju fler jag läser. Inte för att jag påstår att min är bättre, utan för att ingen av dem är långt överlägsen min. Vi är nog lite på samma nivå, vilket känns tryggt.

Men men men. Just nu läser jag Ks uppsats. Nej inte Kafkas K. K som är med i min seminariegrupp.

Den är bra på alla sätt och vis. Men jag läser hans Abstract, vilket är exakt som hans summering, fast på engelska, som sig ju bör. Ju mer jag läser desto mer misstänksam blir jag, och nu är jag helt säker. Det är googletranslate som varit framme och ”hjälpt till”. Resultatet är knappt läsbart. Så jag sitter och skriver alternativa översättningsförslag och funderar på vänliga sätt att framföra dem… Jag är ju liksom inte huvudopponent , så jag vet inte hur mycket vi förväntas komma med på de andras.

 

 
1 kommentar

Publicerat av på januari 13, 2013 i Litteraturvetenskap

 

Etiketter:

Ett svar till “*facepalm*

  1. mrsforsberg

    januari 15, 2013 at 01:53

    Hahaha, jag kan tyvärr inte låta bli att nästan känna igen mig i ”K” som skrivit Abstract genom att ta hjälp av googletranslate… Så skulle jag ha kunnat gjort!😮 Och jag skrattar åt hur roligt/tragikomiskt det måste vara för dig.🙂

    Om det var JAG som varit ”K” i det här fallet så hade jag blivit tacksam för lite alternativa översättningsförslag, alltså lite behövlig hjälp. Men givetvis är det ju lättare att ta emot hjälp av en vän, än om det kanske bara är en kursbekant/kurskompis och man inte känner varandra närmare… Så jag förstår problemet med hur man ska framföra det på ett vänligt sätt.

    Jag tror att just på opponeringen kan det kanske räcka att bara nämna något, typ en mening, om att ”Abstract skulle gå att jobba mer med för att få ett bättre flyt i spårket” eller liknande.

    Då kommenterar man det ändå, dels för att ge studenten ”K” en chans att inse att texten behöver räddas (eller i alla fall styras upp lite), dels visar det läraren att du faktiskt har bra koll. Samtidigt som det inte på något vis kan bli för mycket på de du inte opponerar på.

     

Kommentera

 
