RSS

John Galsworthy

31 Jan

Idag är det åttio år sedan John Galsworthy dog. Och vem var John Galsworthy? Jo, han var en brittisk författare som fick nobelpriset 1932, och är väl mest känd för att ha skrivit Forsytesagan. Jag har läst de första två böckerna i den serien, men jag kommer inte ihåg hur många det var totalt. Det bästa med bokserien är att böckerna, skrivna av en man, gör en ganska stor grej av äktenskapet, och vilken rätt mannen har till sin hustru. Jag gillar det.

Forsytesagan är också filmatiserad ett antal gånger, som TV-serier, varav särskilt en är en kär favorit hos mig som gillar brittiska kostymdramer. Med Rupert Graves och Gina McKee m.fl. Ett riktigt mästerverk, enligt min mening, och högst sevärd. Romanerna är väldigt läsvärda de med, även om jag inte hann läsa om tills denna dag,

The_forsyte_saga

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på januari 31, 2013 i Böcker, Film

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
