RSS

Framtidsplaner

02 Okt

Det är ansökningsdags, och i vanlig ordning sitter jag och funderar över om min studieplanering håller måttet, och kommer fram till att den kanske inte gör det.

För det första är en kurs jag hade planerat läsa till våren inställd och jag måste försöka ersätta den med en som lär mig ungefär samma sak, så jag är redo för magisteruppsats hösten efter. Och jag måste kolla att det är okej att göra så, vilket innebär att jag måste kontakta den lärare som jag borde ha gjort klart en uppsats för vid det här laget, vilket blir pinsamt. Men det ska bli gjort.

Så min vår ser osäker ut, vilket i sin tur innebär att hösten ser osäker ut, och jag vet inte om jag kan läsa en sommarkurs nästa år.

Men men. Ifall allt går vägen så långt, blir det alltså dags att börja söka doktorandtjänster från och med nästa vår. Ämnet litteraturvetenskap finns på tjugo olika institutioner i Sverige, varav tolv ger kurser på avancerad nivå, och varav tio ger forskarutbildningar någorlunda regelbundet. Sammanlagt, efter mina undersökningar finns i Sverige 100 doktorander samtidigt på alla universitet och högskolor, vilket betyder att det varje år borde finnas runt tjugo nya platser per år. Hög konkurrens alltså.

Om jag inte får doktorandplats direkt, finns tre reservplaner.

Plan B: Fil. mag även i Engelska vilket öppnar upp för forskarutbildning i Engelska litteraturvetenskap istället, vilket kanske är precis lika kul, vem vet? Problem med detta: Om jag inte kan bli doktorand då heller – vad i hela friden ska jag göra då? Vad finns för arbetsmöjligheter för någon som har två fil.mag med mycket teoretisk inriktning?

Plan C: Förlagskunskapen i Stockholm. Problem; Resvägen, för aldrig i livet att jag flyttar dit, nej tack. Ett år, och sedan möjlighet till jobb. Fördelar: Kan kombineras med Plan B om jag får lån på femtiotusen till min sista termin.

Plan D: Biblioteks- och informationsvetenskap Master. Problem; fyra termner, men jag har bara CSN kvar då till tre. Så också då måste det lånas pengar till den sista.

 

Suck suck suck. Jag vill vinna på lotto, så man kan plugga hur mycket man vill. Varför måste det finnas en övre gräns på hur länge man får plugga? Varför måste den gränsen vara så låg?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på oktober 2, 2013 i Plugg

 

Kommentera

 
