RSS

Glädjen med den akademiska världen.

11 Nov

”My own sex, I hope, will excuse me, if I treat them like rational creatures, instead of flattering their fascinating graces, and viewing them as if they were in a state of perpetual childhood, unable to stand alone.” – Mary Wollstonecraft.

Titeln på detta inlägg var inte ironiskt. Jag är skitupptagen, enormt produktiv, och upplever någon sorts njutning av det hela. Arbetet med min B-uppsats om Jane Austen’s status som feminist eller ej går rakt framåt utan problem, och jag ligger ganska bra före min planering, och ännu mer viktigare, långt före där jag faktiskt borde vara. Jag har börjat med min Kusliga uppsats igen och även det går bra, även om det är liiite förvirrande ibland att hålla på med två olika uppsatser samtidigt. Dessutom går allt bra i skolan även om jag är lite stressad ibland.

Åh, i lördags var jag på en föreläsning om hedersrelaterat våld och förtryck, eftersom jag är med i Röda Korset, vilket var sjuukt intressant och gav mig massor av idéer och nya sätt att tänka på.

Men så råkade jag åka på att fixa valberedning för RKUF, något jag aldrig har gjort förut, så det ska väl bli intressant med en ny erfarenhet. Ser väl fint ut på mitt CV den dagen jag faktiskt är färdig och ska söka jobb. Ni vet, om hundra år ungefär.

Idag har jag lagat mat åt min kära lillasyster som numera är Karlstadbo, skrivit klart en uppgift om Transcendentalisterna i artonhundratalets USA, och läst Henry James The Middle Years och nu, innan jag går och lägger mig, ska jag försöka ta mig igenom en artikel av Sarah Morrison som heter Of Woman Borne: Male Experience and Feminine Truth in Jane Austen’s Novel. Det är tur att jag tycker sånt här är kul, eftersom jag tänker spendera resten av mina vuxna år med att hålla på med det.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på november 11, 2013 i Engelska, Litteraturvetenskap

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
