RSS

A Game of Thrones

14 Feb

Jag har nu läst A Game of Thrones, första delen i serien A Song of Ice and Fire. Notera att boken heter Game of Thrones. ”A”. Utan A då talar vi om TV-serien, men det här ska inte handla om TV-serien, utan om boken.

Normalt gillar jag inte att börja läsa serier som inte är färdiga, det tar mig tillbaka till tonåren då en stor del av internetsurfandet bestod av febrilt sökande efter nyheter och rykten om nästa Harry Potter-bok. Denna serie skrivs dessutom extremt långsamt, med sista boken planerad till 2018, enligt vad Goodreads rapporterar, men vem vet liksom?

Eftersom en riktigt djuplodande analys av boken skulle kräva just en läsning av hela serien, och jag tänkte låta det gå minst en månad innan jag tar mig an nästa bok i serien, tänker jag här nöja mig med att lista tre saker jag gillade, och tre saker jag inte gillade, så får vi se hur domen faller när jag blir färdig.

3 saker jag gillade med A Game of Thrones:

1. Fokalisationen. Varje kapitel får tilldelat en karaktär varigenom vi får ta del av handlingen. Resultatet blir att läsaren hålls ovetande om en hel del detaljer, precis som karaktärerna blir. Dessutom leds vi att sympatisera med karaktärer ifrån motsatta sidor av samma konflikt, såsom Catelyn Stark och Tyrion Lannister samtidigt.

2. Vargarna. Hur översätts direwolf till svensk? Hursomhelst, jag gillar hur de så att säga är med och representerar Starkfamiljens öde. Som Sansa varg, Lady. Sansa blir ställd en fråga, i egenskap av vittne till bråket mellan Arya och prins Joffrey, och när hon inte ställer sig på sin systers sida, blir hon så att säga straffad genom att Lady dödas. Hennes varg dödas, alltså det som gjorde henne till en Stark försvinner, vilket mycket lättare gör henne till måltavla och offer för prinsen och drottningen.

3. Avsaknaden av distinkt polarisering av onda och goda karaktärer (John Ronald, I’m looking at You!)

3 saker jag inte gillade med A Game of Thrones

1. Representationen av kvinnnor. Återigen, samma gamla. Det känns som om alla kvinnor bara går omkring och är medvetna om sin sexualitet hela tiden, som om deras existens surprise surprise bestämdes genom deras reproduktionssystem. Arya får väl vara undantaget då, men min åsikt om pojkflickor som komplement till fånerier, den utvecklar jag nog ännu mer till nästa bok.

2. Representationen av andra folkslag. Att Westeros är någorlunda inspirerad av Britland är väl ingen överraskning? Så vad blir då det parfymdoftande Österlandet? Barbarer såklart. Edward Said* vänder sig i sin grav – Är han död förresten?

3. The Night Watch’s storyline. Jag vet att den är viktig, och blir ännu viktigare längre fram antar jag, men varje gång jag vände blad och såg att det var Jon Snows tur i nästa kapitel ville jag nästan hoppa över det och komma tillbaka till den ”riktiga” handlingen. Kanske var det för många plotlines att involvera sig i rent emotionellt.

Slutsats: Så här i början av serien är jag lite försiktigt och sätter 6p av 10. Vissa saker kan få upprättelse i följande böcker, andra kan förvärras. A Clash of Kings väntar, men nog inte förrän i Mars

 

* Edward Said; känd inom Postkolonialism. Skrev ”Orientalism”, ett riktigt himla skitviktigt verk.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på februari 14, 2014 i Böcker, Litteraturvetenskap

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
