RSS

Dagsarkiv: juni 26, 2010

Det våras för rymden

44. Det våras för rymden

Ingen topplista skulle vara komplett utan en Mel Brooks, och Space Balls är den film som får representera denna typ av humor.  Det är mycket Star Wars-parodi i den här filmen, och lite Star Trek, och lite till, vilket är underbart.

Vi får möta Lone Starr (Bill Pullman) som åker rymden runt i sitt slitna rymdskepp tillsammans med Barf, en Mog (half-man, half dog, spelad av John Candy). De får i uppdrag att rädda prinsessan Vespa (Daphne Zuniga) undan President Skroob (Mel Brooks) från planeten Space Balls’ onda klor.

Skroob har använt all luft på sin planet, och planerar stjäla luften från Prinsessan Vespa’s planet istället. Till sin hjälp har han den onda Dark Helmet (Rick Moranis), som använder the Schwartz, den onda sidan, såklart. Den goda sidan nyttjas av Yoghurt (Brooks igen).

Det här är så kul så man kissar nästan på sig. Skurkarna är roligast så klart. Det finns en underbar scen där de ska stråla President Skroob ner till kontrollrummet, och råkar sätta huvudet bakochfram, strålar honom tillbaka, och istället för att låta dem försöka igen, väljer han att ta dörren. Två meter alltså. Scenen pågår i kanske fem minuter, och det är bara två meter att gå.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juni 26, 2010 i Film

 

Etiketter:

Midsommar… typ

Det var visst midsommar igår. Eller det är väl rent tekniskt fortfarande midsommar, men jag märkte inget igår. Inte egentligen.

Jag började min dag med att betala räkningar för tretton tusen. Min diskmaskin var medräknad i där, så hade jag inte köpt den hade jag haft väldigt mycket pengar över den här månaden. Som det är blev det precis lagom att leva på, köpa skor och åka till liseberg.

Sen var klockan plötsligt ett. Jag gick ut med Becca på förmiddagen och följde med henne hem medans hon åt, för sen skulle hon med mig hem och se på Röda Räddaren. Tiden gick väldigt fort medan hon tuggade, och klockan var completely out of the blue tio över ett. Då kom far min och skulle koppla in diskmaskinen, vilket tog två timmar.

Då borde ju klockan varit tre när han var klar, men helt plötsligt, igen, var hon fem och jag gick hem till mamma och pappa för att grilla med syskonoch gullungar. Och så hoppade klockan fram IGEN, och påstod att hon var åtta, så jag gick hem. Sen blev det kvällen, och det enda jag gjorde på hela dagen var: Betala räkningar, Gå en kort promenad, se när pappa blötte ner mitt golv, grilla och sen var dagen slut.

Sånt gillar inte jag, så jag åste nog planera mina semesterdagar lite bättre till veckan, så jag får ut något av dem.

Bara elva arbetstimmar kvar, fördelat på idag och imorgon. och det ska bli så otroligt skönt att få semester så jag har inte ord för det.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juni 26, 2010 i Dag för dag