RSS

Arkiv X – Fight the Future

22 Jun

49. Arkiv X – Fight the Future

Långt ner på listan hittar vi en biprodukt av en av mina favorit-TV-serier, the X-files. Inspelad 1998, med underbara David Duchovny och ännu mer underbara Gillian Andersson som FBI-agenterna Fox Mulder och Dana Scully.

För det första måste jag klargöra att det finns två typer av Arkiv X-avsnitt. Mythology och Monster of The Week. Mythology innebär att det mystiska fenomen de undersöker har med seriens övergripande storyline, och Monster of the Week innebär helt enkelt något annat underligt, som Jersey Devil, spöken, genforskning etc. Denna första film är av Mythology-stuket, och den andra filmen som spelades in för några år sedan är mer av MoW-typen. Gissa vilken typ jag gillar  bäst?

Ja, just det.

Fight the Future utspelar sig när X-files är nerstängt, och Scully och Mulder har andra uppgifter inom FBI än att jaga utomjordingar. Men så hamnar de mitt i en enorm sammansvärjning med utomjordingar och Syndikatet (en av deras motståndare i serien), det rör sig om en mystisk grotta i Texas, en bomb som fanns i fel hus, arga smittbärande bin och en häftig slutscen i Antarktis. Det här som ett riktigt bra, långt Arkiv X-avsnitt, vilket är det sättet jag tycker man ska göra filmer av serier. (Detta är en pik åt Sexinthecity2).

Åh, jag älskar det här. Man kan gilla det även om man inte sett TV-serien tidigare, man kan till och med älska den här filmen utan någon kunskap om Mulder & Scully. Den är visuellt bra, många duktiga skådespelare i birollerna, och sådär lagom mycket aliens i bild, utan att det blir löjligt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juni 22, 2010 i Film

 

Etiketter:

Lämna en kommentar